Zamawiasz lot, pakujesz walizkę, a w głowie spacerujesz już po rzymskich uliczkach i kosztujesz tamtejszych przysmaków. W dzień wylotu stawiasz się na lotnisku przed czasem, Twój oznaczony bagaż ląduje na taśmie, a Ty siadasz w hali odlotów i czekasz. Czekasz przeglądając przewodnik o Koloseum i Fontanny di Trevi. W tym momencie pojawia się komunikat na tablicy oczekujących lotów z informacją o opóźnionym locie. Co w tym momencie możesz zrobić?
Opóźnienie samolotu
Oczywiście kilku lub kilkunastominutowe opóźnienie startu zdarza się i to nawet często. Wpływ na to ma wiele czynników, jednak takie opóźnienia nie podlega pod odszkodowanie.
W takim razie, w jakim momencie przysługiwać Ci będzie odszkodowanie? Jeśli Twój lot był opóźniony więcej niż 3 godziny w stosunku do zaplanowanego lądowania. Wysokość odszkodowania zależna będzie od długości trasy. Kwoty zaczynają się od 250 do 600 €.
Oczywiście istnieją również sytuacje, gdy nasz lot może zostać opóźniony o 5 godzin, wówczas pasażerowie mają pełne prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. Bywają również loty, które są opóźnione o wiele godzin, a czasami nawet i dni. Taka zwłoka często wymaga zapewnienia noclegu w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem i hotelem. Te koszta ponosi linia lotnicza.
Warto wspomnieć również o zapewnieniu przez przewoźnika pasażerom bezpłatnego posiłku oraz napoju w przypadku każdego opóźnienia. Ich ilość zależy od czasu oczekiwania.
Paragon za bilet lotniczy
Niezależnie od tego jak duże jest opóźnienie, lepiej mieć jakieś zabezpieczenie, ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że coż może pójść nie tak. Z tego też powodu warto zatrzymywać wszystkie paragony, które otrzymujemy za zakupione produkty w trakcie opóźnienia. Wlicza się w to nie tylko jedzenie, ale również środki higieniczne.
Bez względu na to, jak duże opóźnienie jest zapowiadane, warto się zabezpieczyć. Zawsze jest ryzyko, że opóźnienie się zwiększy. Dlatego najlepiej zbierać wszystkie rachunki za rzeczy, które musieliśmy kupić z powodu opóźnienia (np. jedzenie czy środki higieniczne). Paragony mogą pomóc podczas reklamacji.
Kiedy nie dostaniesz odszkodowania?
To, że dany lot ma opóźnienie wcale nie oznacza, że możesz uzyskać z tego tytułu odszkodowanie. Wypłacenie pieniędzy jest związane z opóźnieniem spowodowanym winą przewoźnika, czyli na przykład awarią samolotu. Natomiast linie nie będą płacić za nasze odszkodowanie, jeśli na opóźnienie miała wpływ pogoda, strajk lub wybuch wulkanu.